Efekty zastosowania turbosprężarek

Zadaniem turbosprężarki jest sprężanie powietrza do spalania dostarczanego do silnika. W porównaniu do silników wolnossących osiąga się znacznie lepsze wypełnienie cylindrów. W ten sposób uzyskuje się wyższą wydajność silnika przy jednoczesnym niższym zużyciu paliwa i lepszych poziomach emisji.

Turbosprężarka – właściwości urządzenia

turbosprężarki podkarpackiePodczas turbodoładowania część energii spalin jest wykorzystywana do napędzania turbiny. W przeciwnym razie uciekłoby to nieużywane do środowiska. Na wale turbosprężarki sprężarka jest zamontowana naprzeciwko turbiny. Zasysa powietrze do spalania i doprowadza je do silnika w postaci skompresowanej. Nie ma mechanicznego ona jednak sprzężenia z silnikiem. Turbosprężarka składa się z turbiny i sprężarki. Turbosprężarki spalinowe są mechanicznie mocowane razem za pomocą wspólnego wału. Turbina napędzana jest przez gazy spalinowe silnika i zapewnia energię napędową dla sprężarki. W turbosprężarkach w większości przypadków stosuje się turbiny dośrodkowe i sprężarki odśrodkowe. Turbosprężarki podkarpackie są dostępne w obu opcjach turbiny. Silnik turbodoładowany ma mniejsze zużycie w porównaniu do równie mocnego silnika wolnossącego. Powodem jest to, że część energii spalin, która w innym przypadku nie byłaby wykorzystywana, przyczynia się do wzrostu osiągów silnika. Niższe tarcie i straty ciepła w mniejszym turbodoładowaniu mają dodatkowe zalety. W związku z dalszą redukcją emisji CO2 we wszystkich koncepcjach napędu, turbodoładowanie zyskuje również na znaczeniu w silniku benzynowym. Tutaj turbosprężarka jest kluczową technologią jako sposób na znaczne zmniejszenie zużycia paliwa bez poświęcania wydajności i komfortu.

Zastosowanie turbodoładowania pozwoliło na triumf silników wysokoprężnych w samochodach. Zalety turbodoładowanego silnika wysokoprężnego, cenionego od wielu lat w przypadku pojazdów użytkowych, takie jak ekonomia i moment obrotowy, mają coraz więcej przekonania wśród nabywców samochodów.